Livet på lotten

Direktlänk till inlägg 21 april 2014

Soligt soligt

Av Anna Say - 21 april 2014 00:23

Det här var en helt fantastiskt fin helg! Tillbringade flera timmar på lotterna igår så nu förväntar jag mig en fantastisk utdelning om några månader  . Jag planterade jordgubbsplantor, flyttade en löjtnantshjärtan från lotten 1 till lotten 2 och även en rosenbuske. Slängde sedan på gödsel så att det ska bli massa fina jordgubbar. Jag har ju lovat min kära svärmor färska jordgubbar och det ska hon få om jordgubbsplantorna beter sig som de ska  . Jag vet att man egentligen ska gödsla på hösten, men det borde vara ok att göra det innan allt drar igång också. 

   

Jag sådde även blommor på lotten 2 och sallad och persilja på lotten 1. Vi får väl se om det var för tidigt eller om det går bra. Planterade krasse i zinkbaljor på balkongen. Nu hoppas jag bara att jorden inte var för kraftfull för de små plantorna. De levde senast jag tittade på dem iallafall så såhär långt ser det ju hoppfullt ut iallafall  .


Sonens citronträd har fått två syskon upptäckte jag igår. Tre små citronplantor växer nu i en av krukorna i hans rum. Det vore ju jätteroligt om de växte till sig till små träd och om även hibiskusen tar sig så kan jag ju öva på  att vara teneriffabo tills jag flyttar dit  . Jag odlar en jungel här hemma som ni säkert redan förstått, även om det just nu inte upplevs som en sådan om man nu inte är väldigt liten   . Jag har ju bara två palmer än så länge, men ett par tre stycken till vore inte fel. När de fixade fasaden var fönstren i vardagsrummet och köket övertäckta under två månader. Det var deprimerande och eftersom jag var orolig för att mina växter skulle dö så jag flyttade några av krukväxterms till sonens rum och däribland min största palm. Nu vill sonen behålla den i sitt rum. Eftersom min andra palm står på föntersbrädan i köket och är för liten för att ställas på golven, blir det nog till att skaffa en till om jag vill ha en i vardagsrummet.


..och ute på lotten 1 har mina favoritblommor börjat blomma. Pärlhyacinter, påskliljor och röda tulpaner är bland det vackraste jag vet för det brukade min mamma ge mig varje år på min födelsedag så länge jag bodde hemma. Jag brukade ge henne liljekonvaljer från Lillskogen några dagar senare när hon fyllde år om de hunnit komma upp. I år är det nio år sedan hon gick bort 


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Say - 20 september 2014 19:58


Jag gör en time-out här på obestämd tid. Ha det gott alla!   ...

Av Anna Say - 2 augusti 2014 21:09

' Ja, så här fina är de! Jag fick nio frön av en kollega och nio små plantor blommar nu för fullt. Den är ettåriga så man måste ta frön från dem om man vill fortsätta odla dem. Jag torkar nu frön från krassen till nästa år, vilket känns lite kon...

Av Anna Say - 28 juli 2014 08:26

..och det är nog många som håller med mig. Därför blir det extra tråkigt när man upp upptäcker att någon dragit upp två av ens solrosor med rötterna och knippsat av en tredje med sax eller något annat vasst  .    Mina fina solrosor! En granne ber...

Av Anna Say - 24 juli 2014 23:42


..men jag trivs! Det är ju precis så här en sommar ska vara även om det redan klockan 7 på morgonen är alldeles för varmt att sitta under parasollen på balkongen och äta frukost. Kvällarna är fantastiska, synd bara att man är för trött för att njuta ...

Av Anna Say - 22 juli 2014 23:13

   Ja, nu var det ett bra tag sedan sist.. Det har varit lite mycket som hänt på en och samma gång om man ska uttrycka det milt. Mitt i allt bestämde sig min blott ett och ett halvtåriga    dator    att den inte ville vara med längre och där satt jag...

Presentation


Nu väntar jag bara på att klimatet i Sverige blir lika bra som på Kanarieöarna.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards